tiistai 2. elokuuta 2011

4H nordic camp 2011

Voisin nyt kertoa teillekin, harvalukuinen lukijakuntani, minkälaista oli olla 4H:n leirillä Tanskassa.

21.7  Torstai
          Matka alkoi isosta kaupungista kohti Turkua ja satamaa. Mukaan otettiin muita nordic camp leiriläisiä matkan varrelta. Heti linkussa tutustuin kaverin kaveriin, joka oli ollut pari vuotta aikaisemmin kaverini kanssa Norjan 4H:n nord camp leirillä. Päästiin laivaan ja lisättiin matkatavaroihin vähän lisäpainoa käymällä tax freessä, mutta ihan hillitysti :) Yö nukuttiin laivalla lähes tulkoon hyvin.

22.7 Perjantai
        Herätys oli 04:50 Ruotsin aikaa, pedistä suoraan aamiaiselle. Miksi laivan aamupalalla tarjotaan lihapullia tai pikkunakkeja? Puoli seitsemän oltiin satamassa ja linja-autossa oli aika uninen tunnelma.
Käytiin jossain vaiheessa päivää Jönköpingissä shoppailemassa ja jatkettiin matkaa kohti Vandrarerhemiä, joka oli meidän seuraava yöpymiskohde. Pääsimme perille ja  kävimme vielä lähellä olevassa kaupungissa shoppaamassa. Illalla ennen nukkumaan menoa saimme kuulla Norjan ikäviä uutisia :/ Heti lähetin mielessäni osanotot ja rukoukset.

23.7 Lauantai
        Jälleen aikainen herätys! 8:00 piti olla jo Stena linen lautalla ylittämässä vettä ja vaihtamassa maata.
Tanskaan päästiin ajallaan :) Ja Viborgiin ajoimme muutaman tunnin. Eli olimme leirillä hyvissä ajoin. Muistan, kuinka kauheeta oli väsyneenä raahata painavaa rinkkaa selässä leirintäalueen toiselle laidalle Suomen teltta-alueelle. Saimme kaverin kanssa teltan pystyyn ja autoimme toisia telttojen kanssa.
Leiri alkoi virallisesti avajaiskulkueella mikä kulki leirialueelta tapahtumalavan eteen. Matkaa taisi olla 500 metriä?  Suomalaisilla oli osalla jääkiekko aihe päällänsä ja toisilla vain valkoinen paita. Itselläni oli sininen tuubihuivi ja valkoinen t-paita. Virallinen leirin avajaisseremonia alkoi tyylikkäällä tanssiesityksellä ja pääliiderin tervehdyksellä. Pidimme myös hiljaisen hetken edellispäivän tapahtumille.
Tapasimme illalla vielä yhden norjalaisen pojan, jonka kanssa juttelimme.

24.7 Sunnuntai
        Jakaannuimme aamupalan jälkeen ryhmiin,  suomalaiset teimme aamupäivän leirin ehostusta ja iltapäivällä tutustuimme omaan arvottuun ryhmäämme. Leikimme joitain ryhmähengen kohotus leikkejä ja teimme maskotin heinästä ja legginsistä. Ruokana oli lihamureketta, mikä näytti ihan oudolta maksapateelta :D Mut oli ihan hyvää. Illalla katsoin leirin Talent shown esikarsinnan ja juttelin parin kanssa Suomen politiikasta.

25.7 Maanantai
        Ensimmäinen leiripäivä, jolloin 2/3 leiriporukasta oli retkeillä. Itse olin ryhmässä, joka jäi leirialueelle erilaisiin työpajoihin ja stomppiin. Tarjolla oli jos jonkinlaista tekemistä, käytin tilaisuuden hyväkseni ja kävin päivittämässä facebookin. x)
Meille opetettiin stomppia, teimme siis musiikkia ja rytmejä käyttämättä kunnon soittimia. Ideana oli, että rikomme stompin maailmanennätyksen osallistuja- ja kestonmäärältään. Oma rytmi oli ensin hieman vaikea sisäistää, mutta sen jälkeen olisi lyönyt koko ajan rumpukapulalla kastelukannua.

26.7 Tiistai
         Oli minun vuoroni retkeillä Tanskan alueella muuallakin kuin Viborgissa. Lähdettiin johonkin Amusementparkkiin, jossa oli paljon erilaisia aktiviteettejä. Oli mahdollista ratsastaa, lasketella, zumbata, ... mutta minä halusin suihkuun :D Eli uimaan :P
Hengailin yhden uuden tuttavan kanssa siellä emmekä oikein osanneet tehdä mitään siellä.
Palasimme leiriin ja lähdin lataamaan puhelintani yleiseen latauspisteeseen. Juttelin yhden norjalaisen tytön kanssa siellä ja kohta sen jälkeen paikalle tuli muitakin suomalaisia. Yksi poika oli niin kiltti, että avasi vähän hartioita :) Eikä tarvinnut edes pyytää. Olisin kyllä pyytänyt, jos olisin tiennyt toisen osaavan hieroa.

27.7 Keskiviikko
        Akvaariopäivä!
        Olin siis akvaarioretki ryhmässä. ...